top of page

Avocado's en hun positieve effect op het lichaam

Heb je je weleens afgevraagd waarom wij bij Food Matterz zoveel avocado op ons menu hebben staan? Dat leggen we je graag uit! De avocado is niet alleen een super lekkere toevoeging aan onze gerechten, hij is daarnaast ook nog eens super gezond en heeft een positief effect op je lichaam. Daar vertellen we je graag wat meer over.

Food Matterz - Lunchroom Groningen - De voordelen van de avocado op het lichaam
Wat is een avocado?

Je hebt de vrucht vast al eens voorbij zien gaan, maar om er zeker van te zijn dat je weet waar we het over hebben, stellen we de avocado toch nog graag aan je voor.


Je herkent de avocado aan zijn groen/zwarte bobbelige schil en aan zijn peervormige vorm. Aan de binnenkant van de avocado vind je, als hij goed rijp is mooi lichtgroen vruchtvlees met een enigszins romige, crème-achtige structuur.


Door zijn uiterlijk wordt de avocado vaak geassocieerd met een groente, maar niks is minder waar. Vanwege zijn vruchtvlees valt de avocado onder de fruitsoorten. Echter wordt hij vaak als groente gegeten, dus valt hij volgens het voedingscentrum onder de groentesoorten en telt hij dus ook mee voor de minimale hoeveelheid van 250 gram groente per dag.


Voordelen van de avocado

Net als het eten van allerlei groente en fruit, verkleint de avocado de kans op hartziekten, darmkanker en beroertes. De avocado bevat allerlei goede vetten die jouw lichaam op positieve wijze voeden. Het vet in de avocado is voornamelijk oliezuur. Oliezuur is een onverzadigd vet. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed en dit is positief, want een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten en kan uiteindelijk leiden tot hart- en vaatziekten. Met een avocado krijg je dus goede vetten binnen, net zoals met olie, zachte en vloeibare margarine, vette vis en noten.

En dit is niet het enige. De avocado heeft nog meer voordelen:


1. Avocado’s bevatten veel voedingsstoffen

De avocado bevat grote hoeveelheden Vitamine K, C, B5, B6 en E en kalium, maar ook magnesium, ijzer, fosfor en zink. De vrucht vormt daarmee dus een hele mooie toevoeging aan vele gerechten.


2. Avocado’s bevatten veel kalium

Kalium is een mineraal dat zorg draagt voor de vochtbalans en de bloeddruk van het lichaam. Wil je er zeker van zijn dat je genoeg kalium binnenkrijgt? Zorg dan dat je geregeld een avocado toevoegt aan je maaltijd.


3. Avocado’s verlagen je cholesterol en tryglyceride niveaus

Hart- en vaatziekten zijn één van de meest voorkomende doodsoorzaken ter wereld. Bepaalde factoren dragen bij aan een verhoogd risico op hart - en vaatziekten, zoals cholesterol en tryglyceriden. Uit diverse studies is gebleken dat het eten van avocado’s risicofactoren van hart -en vaatziekten aanzienlijk kan verminderen. Zo bleek het cholesterolgehalte in sommige gevallen significant verminderd te zijn en waren de bloedtryglyceriden tot wel zo’n 20% verlaagd.


4. Avocado’s zitten boordevol vezels

Avocado’s bevatten een behoorlijke hoeveelheid vezels. Veel meer nog dan andere voedingsmiddelen. Een avocado bevat gemiddeld 7% vezels, wat al meer dan een vierde van de dagelijkse hoeveelheid is. Vezels stimuleren een goed werkend metabolisme en zorgen ervoor dat afvallen makkelijker wordt. Dat komt onder andere doordat je van vezelrijk voedsel snel een vol gevoel krijgt en dus minder behoefte hebt om te snacken.


5. De vetten in avocado zorgen voor een betere opname van voedingsstoffen uit plantaardige voedingsmiddelen

Het is natuurlijk fijn dat de avocado zoveel voedingsstoffen bevat, maar daar gaat het niet alleen om. We moeten die voedingsstoffen wel in ons lichaam opnemen, anders hebben we er uiteindelijk niets aan. Sommige voedingsstoffen zijn ‘vet oplosbaar’, dat betekent dat ze moeten worden gecombineerd met vet om te kunnen worden gebruikt. Dit geldt bijvoorbeeld voor Vitamine A, D, E en K. Uit een studie is gebleken dat wanneer je avocado (of avocado olie) toevoegt aan je salade of lunch, de antioxidantabsorptie gigantisch wordt verhoogd. Kortom: avocado is niet alleen zeer voedzaam, het kan de voedingswaarde van andere plantaardige voedingsmiddelen die je eet ook enorm verhogen!

Zoals je ziet heeft de avocado heel veel voordelen voor de gezondheid van jouw lichaam. Daarom is het ook niet zo gek dat we de avocado op heel veel gerechten hebben verwerkt en je die dus terugvindt op ons menu. Misschien ben je niet zo heel erg fan van de smaak van avocado. Mocht dat zo zijn, dan nodigen we je vooral uit om toch eens een van onze sandwiches te bestellen. Door de avocado met allerlei lekkere kruiden te combineren krijgt het veel meer smaak waardoor de avocado je nog weleens zou kunnen verrassen.


Tot snel! 🖤




Bronnen:

https://www.lekkeretenmetlinda.nl/5-voordelen-van-avocado/

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/waarom-is-avocado-gezond-.aspx

bottom of page